14 Νοεμβρίου 2020

«Καὶ τίς ἐστί μου πλησίον;»

 


Κυριακή H΄ Λουκά Ο «πλησίον»

+Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτου


Νοέμβριος 1949

«Κα τίς στί μου πλησίον;» (Λουκ. 10,29)

Αποσπασμα απο την ομιλια:

"... νθρωπος, γαπητοί μου, πλάστηκε κοινωνικός. χει νάγκη τν λλο, γι τν ποο ν μπορ ν λέ• «Ατς ενε πλησίον μου , στ χαρ κα τ λύπη, δ μ᾽ἀφήνει ποτέ μόνο».

Ζητάει λοιπν ν δημιουργήσ σχέσεις μ τος γύρω του. Συνδέεται μ πρόσωπα, πο τ χαμόγελο, τ λόγια, ο τρόποι, τ προσόντα πο φαίνεται ν τος στολίζουν, λη συμπεριφορά, τν λκύουν κα το δίνουν λπίδα, τι νάμεσα σατος θ᾿ἀνακαλύψ τν καλ σύντροφο, τν πιστ φίλο, τν ελικριν σύμβουλο, τν δεώδη νθρωπο.

Κι ταν νομίσ πς τν βρκε, φωνάζει χαρούμενος σν λλος ρχιμήδης• Ατς ενε νθρωπος πο ζητοσα!

χ λπίδα πατηλή, πόσα δράματα δν χεις σκηνοθετήσει! Διότι ρχεται στιγμ πο φιλία ποδεικνύεται κίβδηλη, πέφτει τ προσωπεο, γίνονται ποκαλυπτήρια το φίλου,κα τότε λς κατάπληκτος• Ατς λοιπν εν᾽ἐκενος στν ποο πολόγιζα κα στήριζα λπίδες; λλοίμονο, πόσο μ διέψευσε!

Θυμστε κενο τ μθο το Ασώπου; Δυ φίλοι βάδιζαν μαζ σ δάσος κι λληλοϋπόσχονταν βοήθεια κα συμπαράστασι. Ξαφνικ μφανίζεται μι ρκούδα.

νας τρέχει σκαρφαλώνει σ να δέντρο κι φήνει τν λλο κάτω. Ατός, πειδ ρκούδα δν τρώει πτώματα, πέφτει κατ γς κα προσποιεται τ νεκρό.

Τ θηρίο πλησιάζει, τν περιεργάζεται ν κενος κρατάει τν ναπνοή του, κάτι φαίνεται τι λέει στατί του κα φεύγει. Τί επε; θ τ ξέρετε π τ συνέχεια το μύθου…

Νά γκατάλειψις νς φίλου σ ρα κινδύνου...."

Κι ατ ενε τ λιγώτερο. Γιατ πάρχουν κα περιπτώσεις πο φίλος μεταβάλλεται σ χθρό , κακοργο κα λστ κα δήμιο, κα τότε πατημένος φίλος ναστενάζει κα μονολογε· Καταραμένη ρα πο τν γνώρισα…

λλ κα ν κόμη «πλησίον» σου μέν πιστς φωσιωμένος κα πρόθυμος γι βοήθεια, ρχονται μως στ ζω στιγμς τραγικές, πο « πλησίον» ατός, παρ᾿ λη τν καλή του διάθεσι, δν μπορε ν σ βοηθήσ. Νά, φτάνει θάνατος! τί μπορον ν σο προσφέρουν ο νθρωποί σου;

συμβαίνει κάτι χειρότερο, δηλαδ τί· διέπραξες μι κρυφ μαρτία, πο κα μόνο ν τ σκέπτεσαι φρίττεις· σ ποιόν, παρακαλ, θ᾿ νοίξς τν καρδιά σου; ν τν πς σ ατν πο νομίζεις δικό σου, δν ποκλείεται ν τρομάξ κα ν φύγ χιλιόμετρα μακρι λέγοντας· Σ ηδιάζω· σ θεωροσα νθρωπο, κ σ ποδείχθηκες να σιχαμένο τέρας… Κι μως σ χεις νάγκη νακουφίσεως.

Ποιος θ κατευνάσ τν τρικυμία σου, ποιός θ πουλώσ τν πληγή σου πο στάζει αμα; Γι τέτοιες τραγικς ρες προφήτης Δαυδ ψάλλει τος μελαγχολικος κείνους στίχους το 37ου ψαλμο· « καρδία μου ταράχθη, γκατέλιπέ με σχύς μου, κα τ φς τν φθαλμν μου, κα ατ οκ στι μετ᾿ μο. Ο φίλοι μου κα ο πλησίον μου ξ ναντίας μου γγισαν κα στησαν, κα ο γγιστά μου π μακρόθεν στησαν» (Ψαλμ. 37,11-12).

Ο νθρωποι πογοητεύουν. Κα ο πι στενο συγγενες κα φίλοι ποδεικνύονται ξένοι κα κάνουν τ ζω κόμα πι τραγική. Κα μως, παρ᾿ λες τς διαψεύσεις, νθρωπος ξακολουθε ν᾿ ναζητ τν «πλησίον» του! Δν πάρχει λοιπν ατός; Ελογητς Θεός! πάρχει κενος πο ξίζει ν νομασθ «Ο ΠΛΗΣΙΟΝ» .

[...]  Κύριε! Ποιός μπορε ν ψάλ πρεπόντως τν γάπη σου; νθρωπος φυγε π τν παράδεισο, περιπλανήθηκε, πεσε σ νέδρες λστν, παθν κα κακιν. Κα τί κακ δν παθε π᾿ ατούς! Γυμνός, πληγωμένος, αμόφυρτος κοίτονταν κατ γς. Κανένας π κείνους πο μφανίσθηκαν στ προσκήνιο τς στορίας κα πευφημήθηκαν, στ θέατρα κα στάδια, ς σωτρες κα λυτρωτα, δν μπόρεσε ν τν σώσ. Τ φάρμακά τους στάθηκαν νίσχυρα.

[...]γαπητοί μου! Τ βαθύτερο νόημα τς παραβολς ενε, τι δεώδης «πλησίον» κείνου πο πεσε στος λστς, ενε Κύριος μν ησος Χριστός. νθρωπε, τί θρηνες; Δν εσαι πλέον ρημος πάνω στ γ, δν ενε Σαχάρα ζωή σου. Σ ατόν, τν δεώδη «πλησίον», θ βρομε νάπαυσι, γι ν δώσουμε νάπαυσι κα σ λλους.

Μόνο ατς θ μς μάθ πς ν γίνουμε κ μες «πλησίον» τν λλων συνανθρώπων μας. Κι πως σελήνη χει τ πρόσωπό της πρς τν λιο κι ντανακλ τ φς του, τσι κ μες, μ τν ψυχ στραμμένη στ Χριστό, θ γίνουμε φς, ντανάκλασι τς γάπης του, στ γ ατ τν δακρύων κα το αματος, στν ποία ο λστευθέντες ενε ναρίθμητοι κι ναζητον τος «πλησίον» ατν, τος πιστος μιμητς το καλο Σαμαρείτου.