31 Αυγούστου 2016

Πως πρέπει να κοινωνούμε


Πως πρέπει να κοινωνούμε

Πολλοί χριστιανοί δεν γνωρίζουν πως πρέπει να προσέλθουν για να μεταλάβουν. Γι΄ αυτό και αμαρτάνουν προσερχόμενοι με αταξία και ασέβεια.
Όλα αυτά δείχνουν ότι δεν έχουν επίγνωση του τι πηγαίνουν να κάνουν εκείνη τη στιγμή. Γι΄ αυτό και παραθέτουμε μερικές πρακτικές οδηγίες για να βοηθήσουμε στη συνειδητή συμμετοχή στο μεγάλο αυτό μυστήριο.
  1. Για να κοινωνήσει κανείς θα πρέπει όσο το δυνατόν, από νωρίς να βρίσκεται και να συμμετέχει στη θ. Λειτουργία. Δεν είναι δυνατόν να πηγαίνουμε στο τέλος, ή όπως κάνουν μερικοί την Μ. Πέμπτη που πηγαίνουν στην εκκλησία για να μεταλάβουν, χωρίς να συμμετάσχουν καθόλου στη θ. Λειτουργία.
  2. Η θ. Λειτουργία είναι μια σταδιακή ανάβαση στο Υπερώο του μυστικού δείπνου. Καμία φράση, καμία λέξη δεν είναι περιττή στη θ. Λειτουργία. Και ο πιστός έχει την ευκαιρία να συμμετάσχει στην προσευχή της εκκλησίας, να συναισθανθεί το μεγάλο μυστήριο, να νιώσει ότι ανήκει στην οικογένεια του Θεού, στην “Θεία Κοινωνία”, να προσευχηθεί θερμά στο Θεό να τον αξιώσει να μεταλάβει των αγιασμάτων, χωρίς να ζημιωθεί εξαιτίας της αναξιότητός του.
  3. Την ώρα της Θ. Κοινωνίας μπαίνει κάθε πιστός στη σειρά του, χωρίς να σπρώχνεται ή να βιάζεται, με ευλάβεια, χωρίς φωνές, διεκδικήσεις προτεραιότητος, διαγκωνισμούς και ύβρεις. Σε τίποτα δεν μας ωφελεί το να προσερχόμεθα για την Μετάληψη, ανταλλάσοντες πικρές λέξεις με τους αδελφούς μας, επειδή θέλουμε εμείς ή αυτοί να φθάσουμε πρώτοι στο Άγ. Ποτήριο. Αντί να φιλονικούμε, οφείλουμε, καθώς πλησιάζουμε στο Άγ. Ποτήριο, να προσευχόμαστε να μας αξιώσει ο Θεός της τιμής να κοινωνήσουμε το σώμα και το αίμα Του. Καλό είναι να προσφέρουμε προτεραιότητα στις μητέρες με μωρά στην αγκαλιά, στα παιδιά, στους γέροντες και στους ανάπηρους.
  4. Φθάνοντας μπροστά στον ιερέα κάνουμε το σταυρό μας και παίρνουμε με προσοχή από το χέρι του προηγούμενου πιστού που κοινώνησε, το μάκτρο, δηλαδή το κόκκινο πανί, το οποίο τοποθετούμε απλωμένο με τα δύο μας χέρια στο πηγούνι μας. Έτσι προφυλάσσουμε τη Θ. Κοινωνία από ενδεχόμενη πτώση κάποιου “μαργαρίτη” κάτω, πράγμα που αν συμβεί είναι μεγάλη αμαρτία (μαργαρίτης ονομάζεται και το απειροελάχιστο τμήμα του Αγ. Άρτου, που είναι Σώμα Χριστού). Προσοχή! Την ώρα αυτή δεν κάνουμε μετάνοιες, ούτε προσκυνούμε το Άγ. Ποτήριο, ούτε το χέρι του ιερέα, για να μην συμβεί κάποιο ατύχημα.
  5. Ανοίγουμε το στόμα μας καλά και περιμένουμε τον ιερέα να μας μεταδώσει με τη λαβίδα (δηλαδή το κουταλάκι) το σώμα και το αίμα του Χριστού. Και τότε κλείνουμε το στόμα μας. Μερικοί δεν ανοίγουν καλά το στόμα τους ή το κλείνουν πριν η λαβίδα μπει μέσα, με κίνδυνο να υπάρξει ζημιά. Ο ιερέας μόλις ο πιστός κλείσει το στόμα του, τραβά έξω τη λαβίδα και ο πιστός καταπίνει τη Θ. Κοινωνία.
  6. Αμέσως μετά, με το μάκτρο σκουπιζόμαστε στο στόμα και το ξαναδίνουμε στον ιερέα ή στον επόμενο χριστιανό. Δεν το αφήνουμε να κρεμαστεί κάτω. Αν έχει στάξει κάτι επάνω στο μάκτρο, ο ιερέας θα το καθαρίσει.
  7. Κάνουμε το σημείο του σταυρού και απερχόμαστε. Δεν μιλάμε εκείνη την ώρα, για να μην πεταχτεί κάποιος μαργαρίτης από το στόμα μας.
  8. Δεν βιαζόμαστε να αποχωρήσουμε από τη θ. Λειτουργία. Περιμένουμε μέχρι την Απόλυση. Παίρνουμε το αντίδωρο από τα χέρια του Ιερέα και τα ασπαζόμαστε γιατί αυτά τα χέρια κράτησαν Αυτόν που κρατάει τα σύμπαντα, τον ίδιο τον Θεάνθρωπο Ιησού Χριστό. Βεβαίως το αντίδωρο τα παίρνουμε εκ περισσού. Λάβαμε το Δώρο της Θ. Κοινωνίας. Δεν μας χρειάζεται αντίδωρο. Απλώς μας βοηθάει να ξεπλύνουμε το στόμα μας, όπως και λίγο νερό, που θα ολοκληρώσει τη διαδικασία. Θα πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι το αντίδωρο (όπως και ο άρτος στην αρτοκλασία), δεν είναι τίποτα άλλο παρά ευλογημένο ψωμί, μια μικρή ευλογία για όσους δεν κοινώνησαν. Δεν μπορεί να συγκριθεί με τίποτα με τη Θ. Κοινωνία. Το σημειώνουμε αυτό, γιατί πολλοί χριστιανοί, αδιαφορούν για τη συμμετοχή τους στη θεία ευχαριστία, αλλά με αδικαιολόγητο ζήλο περιμένουν να πάρουν το αντίδωρο, ζητώντας μάλιστα και δύο και τρία κομμάτια.
  9. Τέλος, όπως και πριν, έτσι και μετά τη Θ. Μετάληψη, θα πρέπει να διαβάσουμε το υπόλοιπο μέρος της ακολουθίας της Θ. Μεταλήψεως, δηλαδή την “Ευχαριστία μετά την Θ. Μετάληψιν”. Σε πολλές εκκλησίες την διαβάζει ο ιεροψάλτης. Αν δεν την ακούσουμε στο ναό, καλό θα είναι να τη διαβάσουμε στο σπίτι μας. Ευγνωμονούμε και ευχαριστούμε τον Θεό γι΄ αυτή τη μεγάλη δωρεά Του.
Πηγή: Λίγα λόγια για τη Θεία Ευχαριστία, Εκδ. Ιεράς Μητροπόλεως Αργολίδος, Ναύπλιο.