Γ΄ Κυρ. Νηστειῶν – Σταυροπροσκυνήσεως. 4 Ἀπριλίου 2021
«Ὁ σταυρός
σου, Κύριε, ζωὴ καὶ ἀνάστασις ὑπάρχει τῷ λαῷ σου• καὶ ἐπ᾽ αὐτῷ πεποιθότες
σὲ τὸν ἀναστάντα Θεὸν ἡμῶν ὑμνοῦμεν• ἐλέησον ἡμᾶς» (Παρακλ.
ἦχ. πλ. β΄, Κυρ. αἶν.
Τί εἶνε ὁ σταυρός, ἀδελφοί μου; Ὅπως ἂν πάρῃς ἕνα νόμισμα
στὰ χέρια σου ἔχει δύο ὄψεις ἢ ὅπως καὶ τὸ ὕφασμα ἔχει δύο ὄψεις, ἔτσι καὶ ὁ σταυρὸς ἔχει δύο ὄψεις. Ἡ μία ὄψις του εἶνε ὁρατή, ἡ ἄλλη εἶνε ἀόρατη• ἡ μία εἶνε ὑλική, ἡ ἄλλη πνευματικὴ - ἄυλη.
Ἡ ὑλικὴ - ὁρατὴ ὄψις εἶνε ἡ ὕλη, ἀπὸ τὴν ὁποία κατασκευάζεται ὁ σταυρός. Τί λένε γι᾽ αὐτὸ τὰ βιβλία τῆς Ἐκκλησίας; Ἂν τὸ πῶ τώρα καὶ τ᾽ ἀκούσουν κάτι μοντέρνοι θεολόγοι, θὰ χαμογελάσουν. Ὤ αὐτοί! Δὲν κινδυνεύει ἡ πίστι μας τόσο ἀπὸ τοὺς ἔξω (διώκτας, μασόνους, ἀθέους μαρξιστάς), ὅσο ἀπὸ τοὺς ἔσω (ὑπερφίαλα πνεύματα, αἱρετικούς, καινοτόμους, μοντέρνους
θεολόγους).
Ἂν λοιπὸν ἀκούσῃ κάποιος μοντέρνος αὐτὸ ποὺ θὰ πῶ, μειδίαμα
θὰ διαστίξῃ τὰ χείλη του. Ἀλλὰ ἐγώ, ἀγαπητέ μου, δὲν μειδιῶ• πιστεύω –ἐλπίζω δὲ ὅτι κ᾽ ἐσεῖς ὅλοι πιστεύετε– στοὺς ἀρχαίους θεσμοὺς τῆς ἁγίας
μαρτυρικῆς ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας. Τί ἐννοῶ• ὅτι ὁ πρῶτος σταυρός, σύμφωνα μὲ τὰ βιβλία τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ σταυρὸς τοῦ Κυρίου μας, ἦταν
φτειαγμένος ἀπὸ τρία ξύλα.
Ἔτσι λένε τὰ βιβλία. Ἂν κάνουν λάθος αὐτά, κάνω λάθος κ᾽ ἐγώ. Πῶς τὰ θεωροῦν οἱ μοντέρνοι τὰ βιβλία αὐτά; τὰ ἔχουν γιὰ κάψιμο;
Μπορεῖ νὰ καοῦν ὅλα τὰ βιβλία τοῦ κόσμου, ἀλλ᾽ αὐτὰ ποὺ εἶνε ἐπάνω στὸ ἀναλόγιο δὲν καίγονται, εἶνε βιβλία αἰώνια.
Σύμφωνα λοιπὸν μὲ τὰ βιβλία τῆς Ἐκκλησίας
μας ὁ σταυρὸς τοῦ Κυρίου ἦταν «τριμερής»(βλ. Μηναῖον Σεπτ. ιδ΄, δοξ. πεντηκοστ.), ἦταν δηλαδὴ φτειαγμένος ἀπὸ ξύλο τριῶν μαζὶ δέντρων• ἀπὸ κυπαρίσσι, ἀπὸ πεῦκο, καὶ ἀπὸ κέδρο. Αὐτὸ στηρίζεται
σὲ προφητεία τοῦ Ἠσαΐου ποὺ ὁμιλεῖ γιὰ δόξα «ἐν κυπαρίσσῳ καὶ πεύκῃ καὶ κέδρῳ ἅμα»(Ἠσ. 60,13).
Στηριζόμενος στὸ θεόπνευστο αὐτὸ λόγο καὶ ὁ ἱερὸς ὑμνογράφος ἀναφέρει κατ᾽ ἐπανάληψιν στὴν Παρακλητικὴ τὰ τρία
δέντρα μὲ τὴν ἴδια ἢ λίγο διαφορετικὴ σειρά (βλ. Παρακλ. ἔκδ. «Φωτός», Ἀθῆναι 1997• ἦχ. β΄ σσ.
72, 97• ἦχ. γ΄ σσ.
147, 162, 165• ἦχ. βαρ. σ. 377• ἦχ. πλ. δ΄ σ. 45). Τὰ δέντρα λαμβάνονται μὲ συμβολικὴ ἔννοια καὶ τονίζουν τὸ βαθὺ νόημα, τὴν σημασία τοῦ τιμίου σταυροῦ…
†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ολόκληρη η ομιλία στο
http://www.iskiriaki.com/entipa/filladio.kiriaki/2021/2364.pdf