23 Νοεμβρίου 2019

Ευαγγέλιο Κυριακής, Κατά Λουκά ΙΗ'(18) 18-27 - Ο πλούσιος άρχοντας



Ευαγγέλιο Κυριακής, Κατά Λουκά ΙΗ'(18) 18-27
Καὶ ἐπηρώτησέ τις αὐτὸν ἄρχων λέγων· διδάσκαλε ἀγαθέ, τί ποιήσας ζωὴν αἰώνιον κληρονομήσω;
εἶπε δὲ αὐτῷ ὁ ᾿Ιησοῦς· τί με λέγεις ἀγαθόν; οὐδεὶς ἀγαθὸς εἰ μὴ εἷς ὁ Θεός.
τὰς ἐντολὰς οἶδας· μὴ μοιχεύσῃς, μὴ φονεύσῃς, μὴ κλέψῃς, μὴ ψευδομαρτυρήσῃς, τίμα τὸν πατέρα σου καὶ τὴν μητέρα σου.
ὁ δὲ εἶπε· ταῦτα πάντα ἐφυλαξάμην ἐκ νεότητός μου.
ἀκούσας δὲ ταῦτα ὁ ᾿Ιησοῦς εἶπεν αὐτῷ· ἔτι ἕν σοι λείπει· πάντα ὅσα ἔχεις πώλησον καὶ διάδος πτωχοῖς, καὶ ἕξεις θησαυρὸν ἐν οὐρανῷ, καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι.
ὁ δὲ ἀκούσας ταῦτα περίλυπος ἐγένετο· ἦν γὰρ πλούσιος σφόδρα.
ἰδὼν δὲ αὐτὸν ὁ ᾿Ιησοῦς περίλυπον γενόμενον εἶπε· πῶς δυσκόλως οἱ τὰ χρήματα ἔχοντες εἰσελεύσονται εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ!
εὐκοπώτερον γάρ ἐστι κάμηλον διὰ τρυμαλιᾶς ραφίδος εἰσελθεῖν ἢ πλούσιον εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ εἰσελθεῖν.
εἶπον δὲ οἱ ἀκούσαντες· καὶ τίς δύναται σωθῆναι;
ὁ δὲ εἶπε· τὰ ἀδύνατα παρὰ ἀνθρώποις δυνατὰ παρὰ τῷ Θεῷ ἐστιν.

Νεοελληνική απόδοση
Ο πλούσιος άρχοντας

Και κάποιος άρχοντας τον επερώτησε λέγοντας: «Δάσκαλε αγαθέ, τι να κάνω, για να κληρονομήσω ζωή αιώνια;»
Του είπε τότε ο Ιησούς: «Τι με λες αγαθό; Κανείς δεν είναι αγαθός παρά μόνο ένας, ο Θεός.
Τις εντολές τις ξέρεις: Μη μοιχέψεις, μη φονεύσεις, μην κλέψεις, μην ψευδομαρτυρήσεις, τίμα τον πατέρα σου και τη μητέρα σου».
Εκείνος είπε: «Αυτά όλα τα φύλαξα από τη νεότητά μου».
Όταν το άκουσε τότε ο Ιησούς, του είπε: «Ακόμα ένα σου λείπει: πούλησε όλα όσα έχεις και διαμοίρασέ τα σε φτωχούς, και θα έχεις θησαυρό στους ουρανούς, και έλα ακολούθα με».
Εκείνος, όταν άκουσε αυτά, έγινε περίλυπος. γιατί ήταν πάρα πολύ πλούσιος.
Όταν ο Ιησούς τότε τον είδε, που έγινε περίλυπος, είπε: «Πόσο δύσκολα εκείνοι που έχουν τα χρήματα μπαίνουν στη βασιλεία του Θεού!
Γιατί είναι ευκολότερο μια καμήλα να εισέλθει από τρύπα βελόνας παρά πλούσιος να εισέλθει στη βασιλεία του Θεού».
Είπαν τότε όσοι άκουσαν: «Και ποιος δύναται να σωθεί;»
Εκείνος είπε: «Τα αδύνατα για τους ανθρώπους είναι δυνατά για το Θεό».

21 Νοεμβρίου 2019

Η πρωτεργάτρια της νοεράς προσευχής...


Η πρωτεργάτρια
της νοεράς προσευχής...

Όσα χρόνια παρέμενε μέσα στο ιερό του Ναού ως παιδί, αυτή ήταν η αδιάλειπτη εργασία της.
Το χάρισμα αυτό το έλαβε κατευθείαν από την ίδια ένας σύγχρονος όσιος γέροντας,
ο Ιωσήφ ο Ησυχαστής...
Κυοφόρησε και έφερε στον κόσμο την Αλήθεια,
και ο κόσμος Της ανταπέδωσε πόνο και σταυρό...
Πόνεσε όσο καμία άλλη, γιατί αγάπησε όσο καμία άλλη.
Και αγάπησε αληθινά,
γιατί αγάπησε την μόνη Αλήθεια..
Τον Υιό της και Θεό...
Όταν ηρπάγη ο νους του Οσίου Ανδρέα του δια Χριστόν Σαλού στον ουρανό, ρώτησε τους αγγέλους, απορημένος γιατί Εκείνη έλειπε, και η απάντηση που πήρε ήταν:
"Η Παναγία δεν είναι εδώ. Τρέχει στα πέρατα της γης και βοηθά όποια ψυχή την επικαλείται..."
Ο άγιος Εφραίμ ο εν Νέα Μάκρη, όσο ήταν εν ζωή, ευλαβούταν πολύ την Παναγία και καθημερινά διάβαζε τους χαιρετισμούς.
Η Παναγιά ως αντίδωρο στην μεγάλη του αυτή αγάπη,
τού έδωσε το χάρισμα, όταν κάποιος τον επικαλείται
να απαντάει άμεσα...
Λίγα και φτωχά τα λόγια Παναγιά μου μπροστά στο μεγαλείο της ταπείνωσής Σου, της σωφροσύνης Σου, της αγιότητάς Σου. Ξέρω πώς δεν μας ξεχνάς και μεσιτεύεις πάντα σε Εκείνον για μας τους αθλίους...
Τον κατευνάζεις και Τον παρακαλάς για μας.
Μήτηρ αειπάρθενε και υπερευλογημένη πρέσβευε υπέρ ημών των αμαρτωλών.
Χαίρε και πάλι χαίρε Θεοτόκε Παρθένε, Κεχαριτωμένη Μαρία ο Κύριος μετά Σου...
Ευλογημένη Συ εν γυναιξί και ευλογημένος ο καρπός της κοιλίας Σου. Ότι Σωτήρα έτεκες πάντων των ψυχών ημών....

19 Νοεμβρίου 2019

Η μοναξιά της πολυκοσμίας - Άγιος Πορφύριος


Ο Χριστός δεν Σταυρώθηκε για να έχουμε παρέα και ζεστασιά.
Όχι πως υπάρχει κάτι κακό στο να τα έχουμε αυτά.
Και ανθρώπινο είναι και ευκταίο.
Αλλά δεν είναι ο στόχος μας.
Δεν είναι ο σκοπός μας.
Είναι ανθρώπινες παρηγοριές.
Τι σημαίνει όμως παρέα, ζεστασιά και αποδοχή για έναν Χριστιανό;
Παρά το ότι είναι ευλογημένα και καλά, αν πρέπει για να τα αποκτήσεις αυτά πρέπει να εξευτελιστείς ως προσωπικότητα (και δεν εννοώ την ταπείνωση, αλλά το να κάνεις παραχωρήσεις στις αρχές σου ως Χριστιανός
και να γίνουν κλωτσοσκούφι) και να λες πράγματα που μπορεί να χαροποιούν τον κόσμο, απλά για να είσαι ο γελωτοποιός τους, για να νοιώθουν όμορφα, ευχάριστα, χαρούμενα, τότε δεν κάνεις τίποτα.
Δεν είναι show business η πνευματική ζωή.
Μπορεί να είσαι ανάποδος, γκρινιάρης και απαιχθής τύπος και να έχεις δίκιο και μπορεί να είσαι αγαπητός , δημοφιλής και πράος και να βρεθείς στα σκουπίδια της ιστορίας.
Ο Χριστιανισμός δεν είναι ηθική.
Δεν είναι αυτοδικαίωση.
Δεν είναι η γνώμη των άλλων.
Ο Ντοστογιέφσκι δεν ήταν «καλός άνθρωπος», καθαρματάκι ήταν.
Αλλά υπηρέτησε τον Χριστό.
Ήξερε να ψυχογραφεί τόσο καλά τον άνθρωπο , την ψυχή , γιατί γνώριζε από πρώτο χέρι την δική του διαφθορά. Τα δικά του καλά – κακά που συνυπάρχουν μέσα σε όλους.
Το ίδιο άλλοι πολλοί στην ιστορία.
Ο Χριστός δεν σταυρώθηκε για τα «καλά παιδιά» αλλά κυρίως για τα κακά.
Το να μην ακολουθήσεις το κοινωνικό μάρκετινγκ τελικά σε διώχνει μακριά.
Μένεις μόνος.
Φταις και εσύ που έχεις μείνει μόνος;
Αναμφίβολα.
Αλλά και τι έγινε;
Καλύτερα να περάσεις την κόλαση εδώ παρά μετά.
Δεν δικαιωνόμαστε αναμεταξύ μας με ψήφο όπως στα καλλιστεία.
Πρέπει όμως και εσύ να μην ενδιαφέρεσαι αν σε αγαπούν.
Πράγμα δύσκολο.
Αν θέλεις να σε αγαπούν, τότε είσαι εγωϊστής.
Αυτό φέρνει σε νέα μέτρα την πνευματική μας πρόοδο: πρέπει να αγαπούμε, αλλά δεν είναι απαραίτητο να μας αγαπούν !

Άγιος Πορφύριος




17 Νοεμβρίου 2019

Ποιά είναι τα άπειρα δώρα που μας δόθηκαν απ'το Θεο ;; - Όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός



ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΚΕΣ ο τροφς λλ γαστριμαργα• ...
ο
τε τ χρματα λλ φιλαργυρα• ...
ο
τε μιλα λλ φλυαρα• ...οτε τ εχριστα το κσμου λλ περβολ , ....οτε γπη γι τος δικος μας παρ μνο ταν γνεται φορμ ν μν εγνωμονομε τν Θε• ....οτε τ ροχα ταν τ χουμε γι ν σκεπαζμαστε κα ν φυλαγμαστε π τ κρο κα τν κασωνα, λλ τ περιττ κα τ πολυτελ• .....οτε τ σπτια ταν τ χουμε γι ν φυλαγμαστε π ατ πο μλις επα κα κμη π τος χθρος, θηρα κα νθρπους, λλ τ διροφα κα τριροφα, τ μεγλα κα πολυδπανα• .....οτε διοκτησα λλ ,τι δν νκει στ πολτως παρατητα• ....οτε τ ν χουν βιβλα βλπτει σους πιθυμον πολ τν κτημοσνη λλ τ ν μν τ χρησιμοποιον γι θεοπρεπ νγνωση• ....οτε ο φλοι λλ ο φλοι πο δν κνουν καλ στν ψυχ μας• ......οτε γυνακα εναι κτι κακ λλ πορνεα• οτε πλοτος λλ φιλαργυρα• ......οτε τ κρασ λλ μθη• ....οτε φυσιολογικ ργ, κενη πο νοιθουμε ναντον τς μαρτιν μας, λλ κενη πο νοιθουμε γι τος συνανθρπους μας• .....οτε ξουσα λλ ρχομανα• .......οτε δξα λλ φιλοδοξα κα ατ πο εναι κμα χειρτερο, κενοδοξα• .....οτε ρετ λλ τ ν νομζουμε τι εναι δικ μας• .....οτε γνση λλ τ ν νομζουμε πς εμαστε γνωστικο κα ατ πο εναι κμα χειρτερο, ν γνοομε τν γνοι μας• ......οτε ληθιν γνση λλ πατηλ• οτε κσμος εναι κτι κακ λλ τ πθη• ......οτε φση λλ ο διαστροφς• .....οτε μνοια, λλ μνοια τν κακοποιν κι κενη πο δν βοηθει στ σωτηρα τς ψυχς• οτε τ μλη το σματος λλ κακ χρση τους• ......γιατ ραση δν μς δθηκε γι ν βλπουμε σα δν πρπει λλ γι ν δοξζουμε τν Δημιουργ βλποντας τ κτσματ του κα ν προοδεουμε σμφωνα μ τ ληθιν συμφροντα τς ψυχς κα το σματς μας• ......οτε κο γι ν σχολομαστε μ συκοφαντες κα νοησες λλ γι ν κομε τν λγο το Θεο κα κθε φων, νθρπων, πτηνν κα λων τν λλων, κα ν δοξζουμε τν Ποιητ τους• .......οτε σφρηση γι ν γνει μαλθακ ψυχ κα ν χνει τ φρνημ της μσα στ ρματα, πως λει Θεολγος, λλ γι ν ναπνουμε κα ν δεχμαστε τν ἀέρα πο μς χρισε Θες κα ν τν δοξζουμε γι ατ• .......γιατ χωρς τν ἀέρα καννα σμα δν μπορε ν ζσει οτε νθρπου οτε ζου (...) Κα τ χρια κα τ πδια δν μς δθηκαν γι ν κλβουμε κα ν ρπζουμε κα ν κτυπομε τος λλους λλ γι ν τ χρησιμοποιομε στς θερεστες ργασες• 
.......ο πι δναμοι στν ψυχ γι ν δνουν λεημοσνη στος φτωχος κα ν βοηθον σους χουν νγκη κι τσι ν τελειοποιονται, κα ο σχυρτεροι στν ψυχ κα τ σμα γι ν σκον κτημοσνη κα ν μιμονται τν Χριστ κα τος γιους μαθητς Του κα γι ν δοξζουν τν Θε κα ν θαυμζουν πς πρχει κα στ μλη μας σοφα Του. .....Κα πς τ χρια ατ κα τ δναμα δκτυλ μας μ τν πρνοια το Θεο εναι καν γι κθε πιστμη κα ργασα, γραφ κα δεξιτητα• π που προρχεται γνώση τν ναρθμητων τεχνν κα γραφν, τς πιστμης κα τν διαφρων φαρμκων, τσων γλωσσν κα γραμμτων• κα γενικ λα σα χουν γνει κα γνονται κα θ γνουν εναι δρα πο μς χουν δοθε κα μς δνονται συνεχς, τσι στε ν πιβινουμε σωματικ κα ν σωθομε ψυχικ, ν λα ατ τ χρησιμοποιομε σμφωνα μ τος σκοπος το Θεο κα ν μσα π ατ τν δοξζουμε μ πραντη εγνωμοσνη. Διαφορετικ ξεπφτουμε κα καταστρεφμαστε κα λα στ ζω ατ μς δηγον στ θλψη, λλ κα σ αἰώνια κλαση στ μλλουσα ζω, πως χει δη επωθε.
σιος Πτρος  Δαμασκηνς